Domena

Cyfrowy elementarz dla firmy #1 – Domena

Co to jest domena?

Domena to unikalna nazwa dla Twojej firmy w Internecie, która wskazuje, gdzie znajduje się Twoja strona WWW, sklep internetowy, czy poczta e-mail. Przykładowe domeny to webrunners.pl i google.com.

Komputer po wpisaniu domeny wyszukuje jej w bazie DNS (ang. Domain Name System). Serwery DNS to rozproszone po świecie rejestry domen. Dzięki nim możemy używać zrozumiałych dla człowieka nazw, zamiast adresów IP.

Każdą z domen obsługują przynajmniej dwa serwery DNS, aby w przypadku awarii jednego z nich uniknąć przestoju w działaniu Twojej firmy w sieci.

Standaryzacją domen zajmują się dwie instytucje – IANA i ICANN. Kompetencje do administrowania domenami krajowymi (sufiks.pl) przekazały lokalnym instytucjom, do których należy Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK).

Dlaczego warto mieć domenę?

Domena to cyfrowa tożsamość dla Twojej firmy. Posiadanie intuicyjnej dla klienta nazwy jest ważne pod wieloma względami:

1. Uwiarygodni markę firmy w oczach klienta. Naturalnie brzmiący adres witryny może sprawić, że użytkownicy będą chętniej ją odwiedzać. Pamiętaj, żeby korzystać popularnych rozszerzeń, np. .pl czy .com.

2. Wcześniejsza rezerwacja domeny zabezpieczy Twoją firmę na przyszłość. W innym przypadku może zostać wykupiona przez inne podmioty, co sprawi, że po zbudowaniu wirtualnego wizerunku będziesz musiał zadowolić się mniej atrakcyjnym adresem, co z kolei może przyczynić się do skorzystania z oferty konkurencyjnych firm.

3. Umożliwia skorzystanie z adresu e-mail z nazwą własnej domeny (np. [email protected] lub [email protected]). Taki adres częściej uznawany przez odbiorców jako godny zaufania, a dostarczane z takiego adresu wiadomości, rzadziej są traktowane jako spam.

Jakie są rodzaje domen?

1. Domeny najwyższego poziomu (TLDs – top-level domains) dzielimy na:

  • generyczne (gTLDs – generic top-level domains), w tym:
    • globalne: np. .com, .net, .org;
    • europejska: .eu;
  • krajowe (ccTLDs – country code top-level domains), np. .pl, .de, .it;
  • sponsorowane (sTLDs – sponsored top-level domains), np. .gov, .aero, .tel;

2. Domeny drugiego poziomu (SLDs – second-level domains) możemy wyróżnić:

  • funkcjonalne – .com.pl, .biz.pl, .info.pl, .net.pl, .org.pl, a także .auto.pl, .edu.pl, .media.pl, .nieruchomosci.pl, .sklep.pl, .szkola.pl, .turystyka.pl, itd.
  • regionalne – zawierające nazwy miejscowości, np. .warszawa.pl, .waw.pl, .wroclaw.pl lub regionu np. .mazury.pl, .pomorskie.pl, .slask.pl
  • Wyróżniamy również specyficzne typy domen:
    • IDN (Internationalized Domain Name) – czyli takie, które zawierają znaki diakrytyczne;
    • nTLD (new generic top-level domains) – nieoficjalny skrót, często używany dla określenia najnowszych rozszerzeń domen, np. .xyz, .website.

Część domen najwyższego poziomu jest dostępna wyłącznie dla ściśle określonych odbiorców, np. domena .gov dla instytucji rządowych, a domena .mil dla wojska. Domeny .eu, również należące do najwyższego poziomu, dostępne są wyłącznie dla mieszkańców Unii Europejskiej, Islandii, Liechtensteinu lub Norwegii oraz dla firm, mających siedzibę na tym terenie.

webrunners - rodzaje domen

Podczas zakupu domeny przestrzegaj, niżej wymienionych zasad:

1. Domena musi brzmieć naturalnie dla klienta – myśl jak klient

2. Unikaj długich nazw. Możesz utworzyć skrót z długiej nazwy (jeśli zdecydujesz się na skrót to stosuj go w materiałach marketingowych firmy). Pamiętaj !!!

  • litery (dla domen globalnych nie można korzystać z polskich znaków diakrytycznych: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż);
  • cyfry;
  • znak myślnika “-”, który nie może jednak występować:
    • na początku, na końcu oraz równocześnie na 3 i 4 pozycji w nazwie (dla domen polskich);
    • na początku, na końcu, równocześnie na 3 i 4 pozycji oraz równocześnie na 2, 3 i 4 pozycji (dla domen europejskich);
    • na początku oraz na końcu (dla domen globalnych).
  • maksymalna liczba znaków w nazwie domeny wynosi 63.
  • minimalna liczba w nazwie domeny znaków wynosi:
    • 1 (dla polskich);
    • 2 (dla europejskich);
    • 3 (dla globalnych).
    • 3. Nie można zarejestrować domeny będącej nazwą usług sieciowych, np. www, http, ftp.

3. Tworząc nazwę domeny staraj się, by była ona możliwie łatwa do zapamiętania i kojarzyła się z nazwą Twojej firmy lub profilem jej działalności.

4. Unikaj kropek, podkreślników i polskich znaków diakrytycznych (chociaż jest to dozwolone – użytkownicy nie są do tego przyzwyczajeni).

5. Unikaj stosowania zastrzeżonych znaków handlowych albo imienia i nazwiska prawdziwej osoby bez jej zgody.

6. W pierwszej kolejności stosuj domeny polskie – z rozszerzeniem .pl. Jeśli prowadzona przez Ciebie działalność ma charakter lokalny, to warto rozważyć domenę regionalną np. .waw.pl, .mazowsze.pl. Gdy prowadzisz działalność na rynkach europejskich wskazana jest rejestracja domeny z rozszerzeniem .eu. Natomiast jeśli Twój produkt lub usługa są oferowane globalnie to rozważ domenę globalną, np. z rozszerzeniem: .com, .biz (charakter komercyjny), .net (działalność internetowa), .org (dla instytucji i organizacji) lub .info (strona informacyjna).

domena - miniaturka

Dlaczego warto zarejestrować domeny z różnymi rozszerzeniami?

1. Dla ochrony globalnej ekspansji marki (koszty odkupienia domenu wielokrotnie przekraczają opłatę za rejestrację lub przedłużenie).

2. Dla zabezpieczenia przed nieuczciwą konkurencję, która może wykorzystać ją do podszywania się pod Twoją firmę.

Gdzie kupić domenę?

nazwa.pl, home.pl, kru.pl, godaddy.pl, ovh.pl

Specjalnie dla naszych czytelników mamy kod rabatowy -20% (gs37-4394-3242) na domenę lub każdą inną usługę kupioną w serwisie nazwa.pl.